X
تبليغات

تصویر ثابت

آشنایی با تاریخچه، طرح و رنگ‌های محبوب فرش شاه عباسی
loading...
YourAds Here YourAds Here

مرجع مقالات رسمی فرش و نحوه شستشوی آن

بازدید : 33
سه شنبه 12 مرداد 1400 زمان : 18:08


هیچکس نمی‌تواند انکاری شماره قالیشویی در مشهد نماید که طرح‌های زیبای فرش‌های اهل ایران مسحورکننده میباشد. هنرمندان اهل ایران با فعالیت تاکتیکی خوشگل و طرح‌های غامض خویش میتوانند توان تخیل هر تماشاچی را تحریک نمایند. درین فرش‌ها رنگ‌ها به شکلی گرد هم میایند که تأثیر بصری خاصی را ساخت و ساز می‌نمایند. این تاثیر بصری شگفت‌انگیز را در هیچ اثر هنری دیگری در عالم نمی‌توانید پیدا فرمایید. خصوصیت‌های فرش‌های دستباف و عتیقه اهل ایران بر هیچکس پوشیده وجود ندارد، البته نقوش جان دار درین طرح‌ها معنای خاصی دارا‌هستند. یکی این نقوش پررنگ که ممکن میباشد زیاد با آن مواجه گردیده باشید، گل‌های مو جود در طرح فرش فرمان روا عباسی میباشد.
تاریخچه فرش سلطان عباسی
پاد شاه عباس
سلطان عباس یکی شاهان سلسله صفوی بود که از سال 965 تا 1007 خورشیدی بر کشور ایران حکومت کرد. پیش از حکومت او مملکت گزینه حمله مغولان قرار گرفت و ناآرامی سیاسی در جمهوری اسلامی ایران حکم فرما شد. فرمانروا عباس صفوی با وصال به سلطنت و جایگزین کردن دسته‌های کوچک سربازان صوفیان با یک ارتش اثبات، توانست سلسله خویش را تقویت نماید. او با این عمل امپراتوری عثمانی و نیروهای ازبک را نیز از کشور ایران بر کنار کرد.
سلطان عباس همینطور در پیشرفت تجاری کشور ایران نقش مهمی داشت و به خیال و خاطر حمایت از هنر، در میان هنرمندان معروف بود. در طی سلطنت او بود که هنر پارسی به نقطع ی عطف خویش رسید و بعدازظهر طلایی را تجربه کرد.

سوله‌های بافت فرش
پاد شاه عباس بعد از به اقتدار رسیدند اصفهان را تحت عنوان پایتخت خویش گزینش کرد. به همین عامل میباشد که اصفهان با وجود اثر ها تاریخی و هنری فراوان، امروزه یکی‌از زیباترین شهرهای عالم به حساب میآید. این شهر در بازه پاد شاه عباس به یکی‌از مهم ترین مرکز ها ایجاد فرش در کشور ایران تبدیل شد. در‌این مقطع تابلو فرش‌های بسیار با ارزش و باارزشی به وسیله بافندگان اصفهانی، که در مدرسه های قانونی و کارخانه‌های بافندگی شهر یادگرفتن چشم بودند، ساخت شد.
استادان طراح در طی پادشاه عباس اثر ها هنری فوق‌العاده‌ای را خوی کردند که هنوز هم بخشی از ارثیه این سلسله میباشند. فرش‌های عتیقه ایجاد گردیده در‌این دوران اکنون جزء زیباترین فرش‌های دنیا می باشند. هنر پباده سازی نقشه فرش در‌این بازه به نقط ی اوج خویش رسید و اکثری از طرح‌های مهم و مخلوط رنگ‌های دارای شهرت در بازه فرمان روا عباس به عالم معرفی شدند. ادغام این طرح‌ها و رنگ‌ها در غایت به نقوش سنتی خاص و محبوبی تبدیل شدند.
طرح‌هایی که علم‌آموختگان سوله‌های قالیبافی در برهه زمانی صفوی ایجاد کردند، به تدریج در سراسر دنیا بسیار دوستداشتنی شدند. این محبوبیت به سلسله صفویه اقتدار اقتصادی فراوانی بخشید. فرش‌های زمان پادشاه عباس به یک صنعت اساسی و صادراتی برای میهن تبدیل شدند. درین برهه زمانی ساخت و ساز ابریشم نیز در کشور‌ایران رونق گرفت.

مقاله پباده سازی فرش معاصر را مسلما مطالعه نمایید.

طرح‌های فرش پادشاه عباسی
فرش سلطان عباسی دربردارنده طرح‌های بسیار زیبایی میباشد که هرمورد از آنان یک معنا خاص دارا‌هستند. گل فرمان روا عباسی مهمترین برنامه ای میباشد که می توانید آن را روی فرش‌های فرمان روا عباسی ببینید. این طرح که تاریخچه پیدایش آن به برهه زمانی پیش از صفویه گشوده میشود به طرح گل نیلوفر آبی‌رنگ یا این که لوتوس نیز آوازه داراست. این طرح یار و همدم با نقوش هندسی و کلاسیک، مهم‌ترین قسمت فرش‌های دربردارنده طرح فرمانروا عباسی را تشکیل می دهند.

صحت دارد که خواستگاه فرش پاد شاه عباسی اصفهان میباشد ولی در دیگر مرکزها اصلی کشور‌ایران که‌این صنعت در آنجا ترویج دارااست، مانند مشهد، تبریز و کاشان نیز از این طرح قشنگ به وفور به کار گیری میگردد. از سایر طرح‌های پیاده گردیده روی طرح پادشاه عباسی می‌قدرت به ترنج فرمان روا عباسی، لچک فرمانروا عباسی، افشان پاد شاه عباسی، کادر به دور کناره، پباده سازی کادر کناره نازک و بافته، مناره‌های سبک دیزلی، دسته مناره‌های کوچک، طرح حیوان ها، طرح روحانی صفی و طرح درخت نیز اشاره نمود.

نقش رنگ در فرش فرمانروا عباسی
طرح‌های دیده‌نواز صرفا عاملی نیستند که‌این فرش اصیل اهل ایران را به محبوبیت جهانی رسانده‌اند، بلکه رنگ‌های زنده و بسیار زیبایی که در فرش‌های سلطان عباسی به عمل میروند نیز یکی‌از عوارض محبوبیت آن‌ها میباشند. تنوع رنگی این فرش‌ها بسیار زیاد میباشد به نحوی که شما کمتر فرشی را با این طرح پیدا میکنید که از مخلوط 3 یا این که کمتر از 3 رنگ تشکیل‌شده باشد.

برای مورد طرح فرمانروا عباسی معمولا از لاکی سیر و پر‌نور و نخودی در پس‌قضیه و از رنگ‌های طوطیا‌ای و آجری در لبه استعمال میگردد. عنابی، نیلی، فیروزه‌ای، سبز، آبی رنگ، بژ و کرم نیز از سایر رنگ‌های دوستداشتنی در فرش سلطان عباسی می باشند.
از‌آن‌جا‌که فرش‌های دستباف از آلرژی و نازکی متعددی برخوردار می باشند

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    چت باکس




    captcha


    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 74
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 13
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 1
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 14
  • بازدید ماه : 46
  • بازدید سال : 327
  • بازدید کلی : 4332
  • کدهای اختصاصی